De juiste fietsverlichting, waaraan moet je voldoen?

buster600_deZichtbaarheid is een belangrijk item voor elke fietser. Want iedere automobilist kent het gevaar van een plots opduikend donker fiets-silhouet. De juiste fietsverlichting is bovendien wettelijk vastgelegd.

Als fietser moet je zorgen dat je goed zichtbaar bent in het donker voor de andere weggebruikers. Maar ondanks alle gevaren en alle campagnes rijden nog vele fietsers zonder de juiste fietsverlichting. Jammer genoeg ook vele scholieren. Bij regenweer of mist zorgt dit des te meer voor gevaarlijke situaties. Fietsverlichting hoeft nochtans niet duur te zijn en een boete kost je al gauw 58 euro.

Maar welke fietsverlichting is er nu wettelijk verplicht? De wetgever maakt een onderscheid tussen lichten en reflectoren.

Verplichte verlichting op de fiets

  • Een wit of geel licht vooraan, een knipperlicht is toegestaan
  • Een rood licht achteraan, knipperen is toegestaan. Het achterlicht moet in het donker bij helder weer, zichtbaar zijn van op een afstand van minstens 100 meter.

karmaDe verlichting mag dus zowel vooraan als achteraan knipperen wat de zichtbaarheid kan verbeteren (zie opmerking lager in dit artikel). De fietsverlichting hoeft niet noodzakelijk aan de fiets zijn vastgemaakt. Je mag ze ook bevestigen aan je kleding, rugzak of helm. Het is wel belangrijk dat de lampjes mooi naar voor of naar achter schijnen en niet belemmerd worden door de kleding of rugzak.

 

 

Verplichte reflectoren

  • Een witte reflector vooraan
  • Een rode reflector achteraan
  • Oranje reflectoren op de pedalen
  • Op elk wiel oranje spaakreflectoren of een witte reflecterende strook op de banden

Reflectoren moeten, in tegenstelling tot de verlichting, wel aan de fiets zijn vastgemaakt.spaakreflectoren

Op een racefiets of MTB zonder bagagedrager en zonder spatborden zijn reflectoren niet verplicht zolang je niet rijdt in het donker of schemering. Gebruik je je koersfiets dus ook in het donker, dan ben je verplicht reflectoren aan te brengen.

 

Knipperen of niet?

Als fietser heb je dus de keuze tussen een constant brandend licht en een knipperend licht. Maar welke modus is het veiligst?

TNO, een Nederlandse onderzoeksbureau, bestudeerde beide opties en kwam tot deze conclusie: een voorlicht dat knippert valt beter op, een knipperend achterlicht blijkt geen meerwaarde te hebben voor de zichtbaarheid. Voor de andere weggebruikers maakt een knipperend licht het wel veel moeilijker om de snelheid van de fietser in te schatten. Er is ook geen verband tussen de knipper-frequentie en de mate van zichtbaarheid.

Andere bewegingstoestellen

Wist je trouwens dat voortbewegingstoestellen zoals een step, skeelers, rolstoel,… dezelfde regels qua verlichting moeten volgen als de fietsers, indien deze toestellen sneller gaan dan een normale voetganger? De bestuurders van de toestellen moeten dus een wit of geel voorlicht dragen en een rood achterlicht.

Wie betrapt wordt op rijden zonder fietsverlichting of reflectoren riskeert een boete van 58 euro. Dat is veel geld! Je koopt al aardig wat verlichting voor dat bedrag. Safety First, toch?

Ontdek al onze fietsverlichting op www.all4bikes.be !

Posted in Onderdelen, Toebehoren, Uncategorized | Tagged , , | Comments Off on De juiste fietsverlichting, waaraan moet je voldoen?

Tips tegen koude voeten op de fiets

Niets zo vervelend als koude voeten tijdens je winterse fietstochten. En toch voor vele fietsers een groot probleem. Hieronder een aantal tips die je kunnen helpen!

gaerne winterschoen

Ruime schoenen

Let er op dat je schoenen niet te strak zitten.  Een goede doorbloeding is belangrijk om je voeten warm te houden. Als je schoenen knellen, zal je sneller koude voeten en tenen hebben.
Er zijn speciale thermische winterfietsschoenen op de markt. Wie veel fietst in koude temperaturen, kan de aanschaf van zo’n paar winterschoenen overwegen.

Isolatie

Je kan je fietsschoenen isoleren met krantenpapier of aluminium. Aluminium zorgt voor een uitstekende isolatie. Plaats het onder je schoenzool of draai het rond je sokken.
Als de binnenzool van je schoen gaatjes heeft, dan kan je een zooltje zonder gaatjes nemen. Ook dat helpt tegen de insijpeling van koude.

De sokken

winter socksDraag goede, isolerende sokken die je voeten droog houden. Sokken die nat zijn door het zweet zorgen voor een snellere afkoeling. Er bestaan speciale wintersokken, maar je kan ook twee paar sokken over mekaar dragen en zo een isolerend laagjes-effect creëren. Denk wel aan de eerste opmerking over de ruime schoenen. Hoe meer sokken, krantenpapier of aluminium, hoe krapper je schoenen zullen worden.

Overschoenenfizik winter (1)

Overschoenen of teencovers vind je in winddichte, waterdichte en thermische uitvoeringen. Schoenovertrekken beschermen niet alleen tegen vocht en vuil maar zeker ook tegen de koude. Onmisbaar in het winterseizoen.

Verwarmende crèmes

warmupVoor je start met fietsen kan je je voeten insmeren met een verwarmende crème of met vaseline. Deze crèmes hebben een zalig verwarmend effect en stimuleren de doorbloeding.

Snelle, goedkope oplossingen

Je kan een plastic zak over je schoenen binden, een leeg chips-zakje over je kousen trekken, peper in je kousen strooien, er bestaan talloze hulpmiddeltjes die voor de ene al beter werken dan voor de andere.

Wist je trouwens dat het dragen van een muts of ander hoofddeksel ook een invloed heeft op je voeten? Als je teveel warmte verliest via het hoofd, zal je lichaam dat eerst compenseren waardoor er minder energie overblijft voor je voeten ( en de rest van je lichaam).

Proberen maar! En heb je zelf nog waardevolle tips of goede raad, laat het ons zeker weten.

Posted in Kleding, Uncategorized | Tagged , | Comments Off on Tips tegen koude voeten op de fiets

Winterbanden op de fiets – een must bij gladde wegen en sneeuw!

Winterbanden hebben tijdens de koude maanden heel wat voordelen gezien je op de fiets grotere risico’s loopt dan met de auto. Door hun vorm en samenstelling zijn deze banden heel geschikt om op ijs en sneeuw voldoende grip te vinden. 

Onze fietspaden liggen er in de winter vaak slecht bij, de strooidiensten vergeten geregeld de fietspaden. Het is snel donker, waardoor je ijsplekken niet altijd goed ziet en het gevaar vergroot. Winterbanden zorgen dan voor een grotere veiligheid.

Het verschil tussen een winter- en een zomerband voor de fiets is eigenlijk hetzelfde als bij de auto. Het rubber van de winterbanden is zachter dan dat van de zomerbanden. Daardoor heb je bij koude weersomstandigheden meer grip, en dus ook meer ook meer controle tijdens het fietsen. Een voorbeeld van een echte winterband is Schwalbe Marathon Winter of de Continental Topcontact Winter. Deze banden hebben een aangepast rubbermengsel en een aangepast profiel.

De handgemaakte TopContact Winter II is dé allround fietswinterband van Continental. Hij is bij uitstek geschikt voor City/Trekking-fietsen die ook in de winter worden ingezet. Dankzij de speciale rubbercompound en de specifieke profielstructuur met een groot aantal lamellen, neemt de grip van de band toe naarmate de temperatuur daalt.

 

Naast de winterbanden heb  je voor de fiets ook spijkerbanden. De ingebouwde spijkers (gemaakt van een Wolfraam Carbide in een Aluminium behuizing) zorgen voor een betere tractie en grip en zullen ongetwijfeld het fietsen in de winter veiliger maken. Grote ijsplekken en aangereden sneeuw vormen geen gevaar. Afhankelijk van de maat van de band en de prijs varieert het aantal spijkers.  Bij spiegelgladde wegen, als zelfs auto’s heel voorzichtig rijden, geeft het een geweldig gevoel om op spikes de volle controle te hebben.

Een voorbeeld is de Schwalbe Marathon Winter. Deze band geeft volle controle op spiegelgladde wegen. Zelfs extreme bochten en heftige remmanoeuvres zijn goed beheersbaar. Bij een minimale bandenspanning hebben de spikes de beste grip. Maximale druk reduceert het rolgeluid op straat.

 

 

 

 

Rijden met spikes :

Met spikes kan men ook op een gewone weg rijden maar als er weinig of helemaal geen sneeuw ligt dan zal het geruis wat de banden veroorzaken snel irriteren.
De spikes “klauwen” zich ook erg goed in een normaal asfaltwegdek vast. Zelfs zeer snelle bochten zijn geen probleem.
Om het behoud van de spikes te waarborgen moet de band ca. 40 kilometer op asfalt ingereden worden. Hierbij vermijd je best heftig versnellen en afremmen. Met een spike-band kan men normaal gezien een paar duizend kilometer fietsen. Dat de hoeken zich “afronden” en de spikes iets dieper drukken is normaal.
Er bestaan sets met reserve spikes inclusief gereedschap.

Maar, als de sneeuw echt diep is, dan helpen ook spikes niet meer…

 

Posted in Banden | Tagged , , | Comments Off on Winterbanden op de fiets – een must bij gladde wegen en sneeuw!

Wat is / wat doet…. een derailleurhanger?

Een derailleurhanger is het stukje dat de verbinding maakt tussen het frame en de derailleur.

derailleurhanger

Het losse stukje zal immers sneller breken dan de andere onderdelen en zo erger voorkomen.

Derailleurhangers zijn vaak specifiek voor een bepaald merk of zelfs model van fiets. Kijk dus goed na welke hanger je nodig hebt als je deze moet vervangen. Je kan bij de aankoop van een fiets direct een reserve derailleurhanger aankopen. Zo ben je zeker dat je het juiste model nog vindt.

derailleurhanger1De standaard derailleurhangers zijn van het type Drop-out. Er bestaat ook een Direct-Mount type die alleen voor Shimano Shadow derailleurs past. Deze Direct-Mount schuift de derailleur zo’n 25mm naar achter.

 

Tot slot : derailleurhanger of derailleurpat? Beide termen worden vaak door mekaar gebruikt. De pat is eigenlijk het stukje dat vast zit aan het frame, het uiteinde van je frame als het ware. De hanger verbindt de pat met de derailleur.

Derailleurhangers en alle gereedschap om deze te vervangen vind je op onze website www.All4Bikes.bederailleur hanger

 

Posted in Techniek - Weetjes | Tagged , , | Comments Off on Wat is / wat doet…. een derailleurhanger?

De juiste fietsverlichting, wat is verplicht?

buster600_deAls fietser is het heel belangrijk om goed zichtbaar te zijn in de duisternis. Elke automobilist kent het gevaar van een plots opduikend donker fiets-silhouet.

Vooral bij regenweer of mist is dit een veel voorkomend probleem.
Ondanks alle gevaren en alle campagnes, rijden nog vele fietsers zonder de juiste verlichting. Jammer genoeg ook vele scholieren. Fietsverlichting hoeft nochtans niet duur te zijn en een boete kost je 55 euro.

We maken een onderscheid tussen lichten en reflectoren.

Verplichte verlichting op de fiets

  • Een wit of geel licht vooraan, een knipperlicht is toegestaan
  • Een rood licht achteraan, knipperen is toegestaan. Het achterlicht moet in het donker bij helder weer, zichtbaar zijn van op een afstand van minstens 100 meter.

karmaDe verlichting mag dus zowel vooraan als achteraan knipperen wat de zichtbaarheid zelfs verbetert. De fietsverlichting hoeft niet noodzakelijk aan de fiets zijn vastgemaakt. Je mag ze ook bevestigen aan je kleding, rugzak of helm.

 

 

Verplichte reflectoren

  • Een witte reflector vooraan
  • Een rode reflector achteraan
  • Oranje reflectoren op de pedalen
  • Op elk wiel oranje spaakreflectoren of een witte reflecterende strook op de banden

Reflectoren moeten, in tegenstelling tot de verlichting, wel aan de fiets zijn vastgemaakt.spaakreflectoren

Op een racefiets of MTB zonder bagagedrager en zonder spatborden zijn reflectoren niet verplicht zolang je niet rijdt in het donker of schemering. Gebruik je je koersfiets dus ook in het donker, dan ben je verplicht reflectoren aan te brengen.

 

 

Wie betrapt wordt op rijden zonder fietsverlichting of reflectoren riskeert een boete van 55 euro. Dat is veel geld! Je koopt al aardig wat verlichting voor dat bedrag.

Ontdek onze fietsverlichting op www.all4bikes.be

Posted in Uncategorized | Comments Off on De juiste fietsverlichting, wat is verplicht?

Lagers en hun cijfertjes

Bij het zoeken naar lagers kom je allerlei nummers en codes tegen.ceramic Maar wat betekenen al die cijfers?

De afkorting ABEC verwijst naar een Amerikaanse methode om de nauwkeurigheid van kogellagers aan te geven.

De  verschillende ABEC categorieën geven de toleranties aan van een aantal afmetingen van het lager, zoals de binnen- en buitendiameter en de breedte van de ring.

De Abec schaal gaat van 1 tot 9. Hoe hoger het Abec cijfer, hoe nauwkeuriger het lager is.

enduro2rs lagersHelaas geldt dit enkel voor de lagers van merken-producenten. Op de lagers die in China worden gemaakt kan eender welke stempel of indicatie worden geplaatst. Enige voorzichtigheid is hier dus geboden. De meeste voorkomende ABEC is 3.

 

Een ABEC code duidt dus op de tolerantie en precisie van het lager maar is geen indicatie voor de kwaliteit van het lager. De hardheid van het gebruikte staal speelt immers ook een grote rol. De keramische lagers zijn hierbij in opmars. Deze lagers zijn minder onderhevig aan slijtage en minder gevoelig voor vocht wat hier bij ons wel een voordeel biedt.

Bij de fietslagers die we verkopen zie je ook vaak een 4-delige code staan die vaak begint met een 6 (bv 6000 , 6700 , 6800 ). Het eerste getal, de 6 dus hier, is de hoofdcode en duidt op het type lager. De 6 is het meest courante type lager en staat voor de gewone groefkogellager. De rest van de cijfers heeft betrekking op de maat aan van het lager : binnendiameter, buitendiameter en hoogte.

Alle codes 6000 bijvoorbeeld staan voor 10x26x8 mm. Een 6800 betekent 10x19x5 mm.

MR-lagers zijn ‘miniature metric’ lagers met speciale afmetingen. MAX lagers hebben een speciaal design om een hogere belasting mogelijk te maken dan bij een standaard lager met dezelfde afmetingen. Een RS lager heeft een rubberen afdichting aan één zijde, 2RS lagers hebben een afdichting aan beide zijden.

Bij All4Bikes hebben we een groot aanbod lagers van verschillende merken maar vooral van Enduro Bearings. Enduro is een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in lagers met een aparte afdeling voor fietslagers. Deze lagers zijn voorzien van afdichtingen en anders afgestemde smeervetten die beter werken bij lagere omwentelingssnelheden en een lagere wrijving geven.

Bij vragen of twijfel staan we steeds klaar om te helpen!  enduro kogellagers

Posted in Onderdelen, Techniek - Weetjes | Tagged , , , , | Comments Off on Lagers en hun cijfertjes

Een spatbord of butt saver houdt je proper op de fiets

butt saverZorgen natte en vuile wegen voor een vuile achterkant?Met een spatbord op je fiets hou je het proper deze herfst!

 

Niet iedereen is fan van een spatbord, maar op natte dagen en wanneer de straten er vuil bij liggen, kan een setje spatborden toch heel wat voordeel opleveren.

swap-724

Een spatbord van het type “ass saver” of “butt saver”, nu ook in extra brede en extra lange uitvoering, wordt zonder gereedschap gemonteerd onder het zadel.

 

Sommige spatborden zijn opvouwbaar en dus handig op te bergen.Er zijn modellen voor de MTB en voor de racefiets. Ook voor junior-fietsen zijn spatborden een aanrader bij nat weer. Zo blijven de kleding en boekentassen proper.

 

Naast de afneembare spatborden zijn er diverse vaste modellen die je beschermen tegen zefalspatten en nat. De vaste modellen worden vaak gebruikt bij stadsfietsen waarop ze het ganse jaar door blijven zitten.

Maak je keuze uit het ruime assortiment en maak komaf met die vuile achterkant! Je hebt al een spatbord voor minder dan 10 euro! Ontdek ze op www.all4bikes.be

zefal trivio

 

 

Posted in Onderdelen, Toebehoren | Tagged , , , | Comments Off on Een spatbord of butt saver houdt je proper op de fiets

ProGold smeermiddelen

ProGold is een Amerikaanse producent van smeermiddelen die MFR technologie ( Metal Friction Reducing ) toepast. Deze technologie vermindert slijtage en zorgt voor een optimaal rendement van de aandrijving.

Het ProGold assortiment is niet zeer uitgebreid. Dit omdat de producten zeer veelzijdig zijn en zowel in droge als natte omstandigheden kunnen gebruikt worden.

ProLinkHet paradepaardje is het kettingsmeermiddel ProLink. Dit smeermiddel won al meerdere awards en wordt alom geprezen  voor zijn werking : het smeert de fietsketting, reinigt de ketting en verlengt de levensduur.  Het smeermiddel kan je zowel nat als droog gebruiken, dus je hebt maar 1 soort lube nodig.

ProGold_ProLink_LuberPen

 

Een handige hulp om de Prolink ook op de moeilijk bereikbare onderdelen van je fiets aan te brengen is de ProLink Luber Pen. Met deze pen kan je ook de zeer fijne en verstopte onderdelen smeren. De pen kan je gewoon navullen met de gewone Prolink verpakking.

Naast de smeermiddelen heeft ProGold ook een Bike wash die biologisch afbreekbaar is en een  Degreaser die aangekoekt of hardnekkig vuil verwijdert zonder problemen.

De Blast Off is een ontvetter met een unieke spuitmond die diep reinigt en vuil en vetprogold blast-off-degreaser wegspuit zodat de aandrijving als nieuw lijkt!

De ProGold producten worden als uitstekend ervaren door de meeste gebruikers en de prijs valt zeer goed mee. Ben je op zoek naar een doeltreffend smeermiddel of onderhoudsproduct, probeer dan zeker eens ProGold en overtuig jezelf!

Posted in Onderhoud | Tagged , | Comments Off on ProGold smeermiddelen

Bandenspanning : Meten is weten!

bandenspanningNiet vergeten : de bandenspanning!

Ongeacht het type, merk of maat van fietsband waarmee je rijdt, de bandenspanning controleren blijft van essentieel belang. Niet enkel voor de wielertoerist of wedstrijdrijder, ook voor elke andere fietser, jong of oud.

Waarom?

Vooreerst omdat het niet prettig rijden is met een verkeerde bandenspanning. Een te lage druk geeft niet de juiste weerstand waardoor je harder moet duwen om vooruit te komen! Bovendien is de kans op lek rijden groter bij een te lage spanning. Een te hoge druk kan een klapband veroorzaken. De juiste bandenspanning zal ook zorgen voor minder slijtage en dus een langere levensduur van je band.

Hoe breder de banden , hoe lager de bandenspanning zal zijn. Met bredere banden kan je dus met lagere druk rijden zonder dat je een nadeel ondervindt voor de rolweerstand of het lekrijden.

Een lagere druk geeft de band wel meer vering waardoor schokken beter worden opgevangen.

Wanneer?

Het is aangeraden om toch één keer per maand de spanning te controleren. Elke band verliest druk en een vermindering van 1 bar per maand is niet abnormaal.

Hoe?

 

Spanningsmeter schwalbe

Schwalbe Airmax

De juiste spanning voor jouw band staat in principe vermeld op de zijkant van je band. Je kan de spanning meten met een manometer. Dit kan een aparte luchtdrukmeter zijn of een fietspomp met ingebouwde manometer. Een goede vloerpomp of werkplaatspomp is geen overbodige luxe voor iedereen die regelmatig met de fiets rijdt. Controle met de duim is echt niet betrouwbaar.

 

Controleer dus maandelijks je bandenspanning voor een groter comfort op de fiets. Je vindt een uitgebreid gamma aan fietspompen, spanningsmeters en andere accessoires voor je fietsbanden op www.all4bikes.be

Posted in Banden | Tagged , , | Comments Off on Bandenspanning : Meten is weten!

Welke bottom bracket (adapter) kiezen ?

Het juiste bottom bracket of adapter kiezen is niet altijd gemakkelijk. Je hebt de gegevens van de bottom bracket van je frame nodig en het crankstel dat je wil gebruiken…..

1) Welk bottom bracket heeft mijn fietsframe ?
2) Welke trapas (merk/type) wil ik monteren ?

Uit deze volgt de keuze van de trapas en/of adapter.

1) De verschillende types bottom brackets van een fietsframe

  • Draad/Threaded bottom brackets
    Hier heb je BSA/Engelse draad of Italiaanse draad.
    Het BSA type heeft aan één zijde linkse en aan de andere zijde
    rechtse schroefdraad. De diameter van het bottom bracket is tussen 33.6 en 33.9mm en heeft als breedte 68mm of 73mm.
    Het Italiaans type heeft aan beide zijden rechtse schroefdraad, de diameter van het bottom bracket is tussen 34.6 en 34.9mm en de breedte is ALTIJD 70mm.
  • BB30
    Een BB30 bottom bracket heeft geen cups, de lagers (30 x 42 x 7) worden hier rechtstreeks in het frame geplaatst.
    De breedte is 68mm voor racefietsen en 73mm voor mountainbikes.
    Dit wordt gebruikt in combinatie met een trapas met diameter 30mm.
  • BB30 Press Fit
    Hetzelfde systeem als de gewone BB30 maar op basis van Press Fit. Hierdoor is dit type minder tolerantiegevoelig.
    Hierbij wordt een plastic huls met lagers in het bottom bracket geperst.
    Dit wordt gebruikt in combinatie met een trapas met diameter 30mm.
    De binnendiameter van het bottom bracket is altijd 46mm, er zijn 2 verschillende breedtes van het bracket :

    • 68 mm voor racefietsen
    • 73 mm voor MTB

bb pf30

 

 

 

 

  • BB86/92 Press Fit

Hier wordt een plastic huls met lagers in het bottom bracket geperst.
Dit wordt gebruikt in combinatie met een trapas met diameter 24mm.
De binnendiameter van het bottom bracket is altijd 41mm, er zijn 3 verschillende breedtes van het bracket :

  • 86.5 mm voor racefietsen
  • 89.5 mm voor MTB
  • 9 2mm voor MTB

bb86

 

 

 

 

  • BB386
    Deze bottom bracket gebaseerd op het press fit principe is specifiek voor FSA. Het bottom bracket is hierbij 86.5mm breed, de diameter is 46mm.
    Dit wordt gebruikt in combinatie met een trapas met diameter 30mm.

 

  • BB90/95
    Deze bottom bracket is specifiek voor Trek.
    Wordt gebruikt in combinatie met een trapas met diameter 24mm.
    De binnendiameter van het bottom bracket is altijd 37mm , er zijn 2 verschillende breedtes van het bracket :

    • 90.5 mm voor racefietsen
    • 95.5 mm voor MTB

    bb90

 

 

 

 

  • BB Right
    Deze bottom bracket is specifiek voor Cervélo.
    Wordt gebruikt in combinatie met een trapas met diameter 30mm, er zijn 2 types :

    • BBright Direct Fit : breedte bottom bracket 79mm, diameter 42mm. Hierbij komen de lagers (30 x 42 x 7) rechtstreeks in het frame
    • BBright Press Fit : breedte bottom bracket 79mm, diameter 43mm.
      bb right

2) Welke trapas wil ik monteren ?

Een overzicht van de merken en hun trapassen

  • Shimano
    Maakt altijd gebruik van een 24mm as.
  • Campagnolo
    2 systemen :

    • Ultra-torque waarbij de lagers reeds geperst zijn op de crankas.
    • Power-Torque waarbij een lager geperst is op de crankas aan de aandrijfzijde.
  • SRAM
    Twee systemen :

    • GXP waarbij de crankas aan de aandrijfzijde een diameter van 24mm heeft en 22mm aan de andere zijde.
    • BB30 cranks met 30mm doorsnede
  • FSA
    4 systemen :

    • BB386 : as diameter 30mm, lengte 103.8mm
    • Mega Exo : as diameter 23.9mm, lengte 103.8mm
    • BB30 : as diameter 30mm, lengte 84.2mm
    • Mega Exo 19mm : as diameter 19mm
  • Rotor
    3 systemen :

    • 3D met 24mm crankas
    • 3D+ met 30mm crankas
    • 3DF met 30mm crankas, deze kan zelfs gebruikt worden in een BSA bottom bracket. De verschillen in breedte worden opgevangen door het plaatsen van een bus.

Nu je alle nodige informatie hebt zou je de juiste bottom bracket moeten kunnen kiezen.
Echter, in sommige gevallen, wil men bijvoorbeeld een 24mm Shimano crankstel monteren in een PF30 bottom bracket.

Hiervoor werden adapters ontwikkeld.

Types adapters

  • Adapter bussen
    Deze monteer je rechtstreeks op de lagers van je BB30, PF30, ….
  • Threaded adapter
    Dit is een bus die je rechtstreeks in je huidige bottom bracket frame monteert. In het algemeen wordt deze met loctite vastgezet.Laat dit bij voorkeur doen door gespecialiseerde dealers en let op of dit niet de garantie op je frame laat vervallen.
  • KCNC adapters
    Momenteel de beste keuze voor een BB30 frame. Er is ook een adapter voor BB86/92 Press Fit, meer specifiek voor de 89.5 of 92 mm MTB.
Posted in Techniek - Weetjes | Tagged , , | Comments Off on Welke bottom bracket (adapter) kiezen ?