De juiste fietsverlichting, wat is verplicht?

buster600_deAls fietser is het heel belangrijk om goed zichtbaar te zijn in de duisternis. Elke automobilist kent het gevaar van een plots opduikend donker fiets-silhouet.

Vooral bij regenweer of mist is dit een veel voorkomend probleem.
Ondanks alle gevaren en alle campagnes, rijden nog vele fietsers zonder de juiste verlichting. Jammer genoeg ook vele scholieren. Fietsverlichting hoeft nochtans niet duur te zijn en een boete kost je 55 euro.

We maken een onderscheid tussen lichten en reflectoren.

Verplichte verlichting op de fiets

  • Een wit of geel licht vooraan, een knipperlicht is toegestaan
  • Een rood licht achteraan, knipperen is toegestaan. Het achterlicht moet in het donker bij helder weer, zichtbaar zijn van op een afstand van minstens 100 meter.

karmaDe verlichting mag dus zowel vooraan als achteraan knipperen wat de zichtbaarheid zelfs verbetert. De fietsverlichting hoeft niet noodzakelijk aan de fiets zijn vastgemaakt. Je mag ze ook bevestigen aan je kleding, rugzak of helm.

 

 

Verplichte reflectoren

  • Een witte reflector vooraan
  • Een rode reflector achteraan
  • Oranje reflectoren op de pedalen
  • Op elk wiel oranje spaakreflectoren of een witte reflecterende strook op de banden

Reflectoren moeten, in tegenstelling tot de verlichting, wel aan de fiets zijn vastgemaakt.spaakreflectoren

Op een racefiets of MTB zonder bagagedrager en zonder spatborden zijn reflectoren niet verplicht zolang je niet rijdt in het donker of schemering. Gebruik je je koersfiets dus ook in het donker, dan ben je verplicht reflectoren aan te brengen.

 

 

Wie betrapt wordt op rijden zonder fietsverlichting of reflectoren riskeert een boete van 55 euro. Dat is veel geld! Je koopt al aardig wat verlichting voor dat bedrag.

Ontdek onze fietsverlichting op www.all4bikes.be

Posted in Uncategorized | Comments Off on De juiste fietsverlichting, wat is verplicht?

Lagers en hun cijfertjes

Bij het zoeken naar lagers kom je allerlei nummers en codes tegen.ceramic Maar wat betekenen al die cijfers?

De afkorting ABEC verwijst naar een Amerikaanse methode om de nauwkeurigheid van kogellagers aan te geven.

De  verschillende ABEC categorieën geven de toleranties aan van een aantal afmetingen van het lager, zoals de binnen- en buitendiameter en de breedte van de ring.

De Abec schaal gaat van 1 tot 9. Hoe hoger het Abec cijfer, hoe nauwkeuriger het lager is.

enduro2rs lagersHelaas geldt dit enkel voor de lagers van merken-producenten. Op de lagers die in China worden gemaakt kan eender welke stempel of indicatie worden geplaatst. Enige voorzichtigheid is hier dus geboden. De meeste voorkomende ABEC is 3.

 

Een ABEC code duidt dus op de tolerantie en precisie van het lager maar is geen indicatie voor de kwaliteit van het lager. De hardheid van het gebruikte staal speelt immers ook een grote rol. De keramische lagers zijn hierbij in opmars. Deze lagers zijn minder onderhevig aan slijtage en minder gevoelig voor vocht wat hier bij ons wel een voordeel biedt.

Bij de fietslagers die we verkopen zie je ook vaak een 4-delige code staan die vaak begint met een 6 (bv 6000 , 6700 , 6800 ). Het eerste getal, de 6 dus hier, is de hoofdcode en duidt op het type lager. De 6 is het meest courante type lager en staat voor de gewone groefkogellager. De rest van de cijfers heeft betrekking op de maat aan van het lager : binnendiameter, buitendiameter en hoogte.

Alle codes 6000 bijvoorbeeld staan voor 10x26x8 mm. Een 6800 betekent 10x19x5 mm.

MR-lagers zijn ‘miniature metric’ lagers met speciale afmetingen. MAX lagers hebben een speciaal design om een hogere belasting mogelijk te maken dan bij een standaard lager met dezelfde afmetingen. Een RS lager heeft een rubberen afdichting aan één zijde, 2RS lagers hebben een afdichting aan beide zijden.

Bij All4Bikes hebben we een groot aanbod lagers van verschillende merken maar vooral van Enduro Bearings. Enduro is een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in lagers met een aparte afdeling voor fietslagers. Deze lagers zijn voorzien van afdichtingen en anders afgestemde smeervetten die beter werken bij lagere omwentelingssnelheden en een lagere wrijving geven.

Bij vragen of twijfel staan we steeds klaar om te helpen!  enduro kogellagers

Posted in Onderdelen, Techniek - Weetjes | Tagged , , , , | Comments Off on Lagers en hun cijfertjes

Een spatbord of butt saver houdt je proper op de fiets

butt saverZorgen natte en vuile wegen voor een vuile achterkant?Met een spatbord op je fiets hou je het proper deze herfst!

 

Niet iedereen is fan van een spatbord, maar op natte dagen en wanneer de straten er vuil bij liggen, kan een setje spatborden toch heel wat voordeel opleveren.

swap-724

Een spatbord van het type “ass saver” of “butt saver”, nu ook in extra brede en extra lange uitvoering, wordt zonder gereedschap gemonteerd onder het zadel.

 

Sommige spatborden zijn opvouwbaar en dus handig op te bergen.Er zijn modellen voor de MTB en voor de racefiets. Ook voor junior-fietsen zijn spatborden een aanrader bij nat weer. Zo blijven de kleding en boekentassen proper.

 

Naast de afneembare spatborden zijn er diverse vaste modellen die je beschermen tegen zefalspatten en nat. De vaste modellen worden vaak gebruikt bij stadsfietsen waarop ze het ganse jaar door blijven zitten.

Maak je keuze uit het ruime assortiment en maak komaf met die vuile achterkant! Je hebt al een spatbord voor minder dan 10 euro! Ontdek ze op www.all4bikes.be

zefal trivio

 

 

Posted in Onderdelen, Toebehoren | Tagged , , , | Comments Off on Een spatbord of butt saver houdt je proper op de fiets

ProGold smeermiddelen

ProGold is een Amerikaanse producent van smeermiddelen die MFR technologie ( Metal Friction Reducing ) toepast. Deze technologie vermindert slijtage en zorgt voor een optimaal rendement van de aandrijving.

Het ProGold assortiment is niet zeer uitgebreid. Dit omdat de producten zeer veelzijdig zijn en zowel in droge als natte omstandigheden kunnen gebruikt worden.

ProLinkHet paradepaardje is het kettingsmeermiddel ProLink. Dit smeermiddel won al meerdere awards en wordt alom geprezen  voor zijn werking : het smeert de fietsketting, reinigt de ketting en verlengt de levensduur.  Het smeermiddel kan je zowel nat als droog gebruiken, dus je hebt maar 1 soort lube nodig.

ProGold_ProLink_LuberPen

 

Een handige hulp om de Prolink ook op de moeilijk bereikbare onderdelen van je fiets aan te brengen is de ProLink Luber Pen. Met deze pen kan je ook de zeer fijne en verstopte onderdelen smeren. De pen kan je gewoon navullen met de gewone Prolink verpakking.

Naast de smeermiddelen heeft ProGold ook een Bike wash die biologisch afbreekbaar is en een  Degreaser die aangekoekt of hardnekkig vuil verwijdert zonder problemen.

De Blast Off is een ontvetter met een unieke spuitmond die diep reinigt en vuil en vetprogold blast-off-degreaser wegspuit zodat de aandrijving als nieuw lijkt!

De ProGold producten worden als uitstekend ervaren door de meeste gebruikers en de prijs valt zeer goed mee. Ben je op zoek naar een doeltreffend smeermiddel of onderhoudsproduct, probeer dan zeker eens ProGold en overtuig jezelf!

Posted in Onderhoud | Tagged , | Comments Off on ProGold smeermiddelen

Bandenspanning : Meten is weten!

bandenspanningNiet vergeten : de bandenspanning!

Ongeacht het type, merk of maat van fietsband waarmee je rijdt, de bandenspanning controleren blijft van essentieel belang. Niet enkel voor de wielertoerist of wedstrijdrijder, ook voor elke andere fietser, jong of oud.

Waarom?

Vooreerst omdat het niet prettig rijden is met een verkeerde bandenspanning. Een te lage druk geeft niet de juiste weerstand waardoor je harder moet duwen om vooruit te komen! Bovendien is de kans op lek rijden groter bij een te lage spanning. Een te hoge druk kan een klapband veroorzaken. De juiste bandenspanning zal ook zorgen voor minder slijtage en dus een langere levensduur van je band.

Hoe breder de banden , hoe lager de bandenspanning zal zijn. Met bredere banden kan je dus met lagere druk rijden zonder dat je een nadeel ondervindt voor de rolweerstand of het lekrijden.

Een lagere druk geeft de band wel meer vering waardoor schokken beter worden opgevangen.

Wanneer?

Het is aangeraden om toch één keer per maand de spanning te controleren. Elke band verliest druk en een vermindering van 1 bar per maand is niet abnormaal.

Hoe?

 

Spanningsmeter schwalbe

Schwalbe Airmax

De juiste spanning voor jouw band staat in principe vermeld op de zijkant van je band. Je kan de spanning meten met een manometer. Dit kan een aparte luchtdrukmeter zijn of een fietspomp met ingebouwde manometer. Een goede vloerpomp of werkplaatspomp is geen overbodige luxe voor iedereen die regelmatig met de fiets rijdt. Controle met de duim is echt niet betrouwbaar.

 

Controleer dus maandelijks je bandenspanning voor een groter comfort op de fiets. Je vindt een uitgebreid gamma aan fietspompen, spanningsmeters en andere accessoires voor je fietsbanden op www.all4bikes.be

Posted in Banden | Tagged , , | Comments Off on Bandenspanning : Meten is weten!

Welke bottom bracket (adapter) kiezen ?

Het juiste bottom bracket of adapter kiezen is niet altijd gemakkelijk. Je hebt de gegevens van de bottom bracket van je frame nodig en het crankstel dat je wil gebruiken…..

1) Welk bottom bracket heeft mijn fietsframe ?
2) Welke trapas (merk/type) wil ik monteren ?

Uit deze volgt de keuze van de trapas en/of adapter.

1) De verschillende types bottom brackets van een fietsframe

  • Draad/Threaded bottom brackets
    Hier heb je BSA/Engelse draad of Italiaanse draad.
    Het BSA type heeft aan één zijde linkse en aan de andere zijde
    rechtse schroefdraad. De diameter van het bottom bracket is tussen 33.6 en 33.9mm en heeft als breedte 68mm of 73mm.
    Het Italiaans type heeft aan beide zijden rechtse schroefdraad, de diameter van het bottom bracket is tussen 34.6 en 34.9mm en de breedte is ALTIJD 70mm.
  • BB30
    Een BB30 bottom bracket heeft geen cups, de lagers (30 x 42 x 7) worden hier rechtstreeks in het frame geplaatst.
    De breedte is 68mm voor racefietsen en 73mm voor mountainbikes.
    Dit wordt gebruikt in combinatie met een trapas met diameter 30mm.
  • BB30 Press Fit
    Hetzelfde systeem als de gewone BB30 maar op basis van Press Fit. Hierdoor is dit type minder tolerantiegevoelig.
    Hierbij wordt een plastic huls met lagers in het bottom bracket geperst.
    Dit wordt gebruikt in combinatie met een trapas met diameter 30mm.
    De binnendiameter van het bottom bracket is altijd 46mm, er zijn 2 verschillende breedtes van het bracket :

    • 68 mm voor racefietsen
    • 73 mm voor MTB

bb pf30

 

 

 

 

  • BB86/92 Press Fit

Hier wordt een plastic huls met lagers in het bottom bracket geperst.
Dit wordt gebruikt in combinatie met een trapas met diameter 24mm.
De binnendiameter van het bottom bracket is altijd 41mm, er zijn 3 verschillende breedtes van het bracket :

  • 86.5 mm voor racefietsen
  • 89.5 mm voor MTB
  • 9 2mm voor MTB

bb86

 

 

 

 

  • BB386
    Deze bottom bracket gebaseerd op het press fit principe is specifiek voor FSA. Het bottom bracket is hierbij 86.5mm breed, de diameter is 46mm.
    Dit wordt gebruikt in combinatie met een trapas met diameter 30mm.

 

  • BB90/95
    Deze bottom bracket is specifiek voor Trek.
    Wordt gebruikt in combinatie met een trapas met diameter 24mm.
    De binnendiameter van het bottom bracket is altijd 37mm , er zijn 2 verschillende breedtes van het bracket :

    • 90.5 mm voor racefietsen
    • 95.5 mm voor MTB

    bb90

 

 

 

 

  • BB Right
    Deze bottom bracket is specifiek voor Cervélo.
    Wordt gebruikt in combinatie met een trapas met diameter 30mm, er zijn 2 types :

    • BBright Direct Fit : breedte bottom bracket 79mm, diameter 42mm. Hierbij komen de lagers (30 x 42 x 7) rechtstreeks in het frame
    • BBright Press Fit : breedte bottom bracket 79mm, diameter 43mm.
      bb right

2) Welke trapas wil ik monteren ?

Een overzicht van de merken en hun trapassen

  • Shimano
    Maakt altijd gebruik van een 24mm as.
  • Campagnolo
    2 systemen :

    • Ultra-torque waarbij de lagers reeds geperst zijn op de crankas.
    • Power-Torque waarbij een lager geperst is op de crankas aan de aandrijfzijde.
  • SRAM
    Twee systemen :

    • GXP waarbij de crankas aan de aandrijfzijde een diameter van 24mm heeft en 22mm aan de andere zijde.
    • BB30 cranks met 30mm doorsnede
  • FSA
    4 systemen :

    • BB386 : as diameter 30mm, lengte 103.8mm
    • Mega Exo : as diameter 23.9mm, lengte 103.8mm
    • BB30 : as diameter 30mm, lengte 84.2mm
    • Mega Exo 19mm : as diameter 19mm
  • Rotor
    3 systemen :

    • 3D met 24mm crankas
    • 3D+ met 30mm crankas
    • 3DF met 30mm crankas, deze kan zelfs gebruikt worden in een BSA bottom bracket. De verschillen in breedte worden opgevangen door het plaatsen van een bus.

Nu je alle nodige informatie hebt zou je de juiste bottom bracket moeten kunnen kiezen.
Echter, in sommige gevallen, wil men bijvoorbeeld een 24mm Shimano crankstel monteren in een PF30 bottom bracket.

Hiervoor werden adapters ontwikkeld.

Types adapters

  • Adapter bussen
    Deze monteer je rechtstreeks op de lagers van je BB30, PF30, ….
  • Threaded adapter
    Dit is een bus die je rechtstreeks in je huidige bottom bracket frame monteert. In het algemeen wordt deze met loctite vastgezet.Laat dit bij voorkeur doen door gespecialiseerde dealers en let op of dit niet de garantie op je frame laat vervallen.
  • KCNC adapters
    Momenteel de beste keuze voor een BB30 frame. Er is ook een adapter voor BB86/92 Press Fit, meer specifiek voor de 89.5 of 92 mm MTB.
Posted in Techniek - Weetjes | Tagged , , | Comments Off on Welke bottom bracket (adapter) kiezen ?

Terug naar school….met de fiets natuurlijk!

Straks begint het nieuwe schooljaar.  Nemen jouw kinderen ook de fiets om naar school te gaan? Zorg dan zeker voor een fiets die volledig in orde is en voor alle accessoires die nodig zijn om hun veiligheid te ondersteunen.

Een goede bagagedrager bijvoorbeeld om de zware boekentassen monkeymeeen rugzakken te vervoeren. De Steco Monkey-Mee is speciaal ontwikkeld voor het meenemen van rugzakken op de bagagedrager.

 

verlichtingFietsverlichting is een must, zowel vooraan als achteraan op de fiets en het aanbrengen van extra reflectoren op wielen, tassen en kledij zorgt voor goede zichtbaarheid. Er zijn overtrekken voor de rugzakken in urban street line regenhoesreflecterend materiaal die zeer trendy ogen en vooral heel hard opvallen in het donker. Bovendien waterdicht, dus handig in de regen.

 

 

kinderhelmEen fietshelm dragen vinden vele tieners niet echt cool, maar de helm zorgt wel voor extra  bescherming in het drukke verkeer. Een toffe helm in een leuk kleurtje of met hippe print kan een oplossing bieden.xcoolgreen

 

 

Op school is een fietsslot vaak verplicht, maar ook bij de sportclub, in de winkelstraat of gewoon thuis is een fietsslot onmisbaar geworden. Je vindt fietssloten in alle vormen, maten en gewichten, afhankelijk van welk type beveiliging je zoekt.

wowow led geelDenk ook aan een fietspomp, een regenponcho, een leuke bel, een extra fietstas, een fietsstandaard.

Gelukkig vind je alles voor de fiets van je kinderen en voor je eigen fiets op www.all4Bikes.be . Handig, makkelijk en snel!

Posted in Kinderen op de fiets | Comments Off on Terug naar school….met de fiets natuurlijk!

Onze voorraad ProGold is weer aangevuld!

Ken je de producten van ProGold nog niet ? ProGold is een Amerikaanse producent van smeermiddelen die MFR technologie ( Metal Friction Reducing ) toepast. Deze technologie vermindert slijtage en zorgt voor een optimaal rendement van de aandrijving.

Het ProGold assortiment is niet zeer uitgebreid. Dit omdat de producten zeer veelzijdig zijn en zowel in droge als natte omstandigheden kunnen gebruikt worden.

ProLinkHet paradepaardje is het kettingsmeermiddel ProLink. Dit smeermiddel won al meerdere awards en wordt alom geprezen  voor zijn werking : het smeert de fietsketting, reinigt de ketting en verlengt de levensduur.  Het smeermiddel kan je zowel nat als droog gebruiken, dus je hebt maar 1 soort lube nodig.

ProGold_ProLink_LuberPen

 

Een handige hulp om de Prolink ook op de moeilijk bereikbare onderdelen van je fiets aan te brengen is de ProLink Luber Pen. Met deze pen kan je ook de zeer fijne en verstopte onderdelen smeren. De pen kan je gewoon navullen met de gewone Prolink verpakking.

Naast de smeermiddelen heeft ProGold ook een Bike wash die biologisch afbreekbaar is en een  Degreaser die aangekoekt of hardnekkig vuil verwijdert zonder problemen.

De Blast Off is een ontvetter met een unieke spuitmond die diep reinigt en vuil en vetprogold blast-off-degreaser wegspuit zodat de aandrijving als nieuw lijkt!

De ProGold producten worden als uitstekend ervaren door de meeste gebruikers en de prijs valt zeer goed mee. Ben je op zoek naar een doeltreffend smeermiddel of onderhoudsproduct, probeer dan zeker eens ProGold en overtuig jezelf!

Posted in Onderhoud | Tagged , | Comments Off on Onze voorraad ProGold is weer aangevuld!

Goed opgepompte banden … zo belangrijk!

Vele fietsers rijden met banden die niet hard genoeg zijn opgepompt. En dat heeft een impact op de snelheid en op de moeite die je moet doen om vooruit te komen!

Echte wielertoeristen en MTB’ers kijken geregeld hun bandenspanning na, maar bij de recreatievvloerpompe fietsers en scholieren zie je regelmatig fietsers met veel te platte banden rijden. En platte banden, dat betekent “stoempen” op de fiets!

Een te zachte band wordt teveel ingedrukt en zorgt voor meer wrijving tussen de band en de ondergrond. Hierdoor heb je meer energie nodig om eenzelfde snelheid te behalen als met een hard opgepompte band. Bovendien zorgt de extra wrijving ook voor meer slijtage van de buitenband. Goed opgepompte banden zullen dus langer meegaan.

Een harde band geeft eveneens meer bescherming tegen lekrijden.

Op de zijkant van de fietsband staat aangeduid wat de ideale druk is voor de band. Want die druk verschilt naargelang het type en de breedte van de band. Er staat gewoonlijk een onderdruk en een bovendruk vermeld. Best is om de maximumdruk te nemen zodat er weinig weerstand is, zeker voor personen met een iets hoger gewicht.

Een fietspomp hoeft niet duur te zijn. Er zijn handige mini-pompen die je makkelijk kan meenemen tijdens je fietsrit. Heb je veel fietsen thuis en moet je regelmatig pompen, minipompkies dan voor een vloerpomp met drukmeter. Check bij de aankoop van een pomp ook of ze geschikt is voor jouw type ventiel en of ze de druk kan leveren die jij zoekt.

Ontdek op All4bikes.be het ruime assortiment minipompen, vloerpompen en CO2 pompen.

Heb jij ook soms het gevoel dat je niet vooruit gaat op de fiets? Kijk dan zeker je bandenspanning na en pomp regelmatig je banden bij!

Posted in Banden, Onderhoud | Tagged , | Comments Off on Goed opgepompte banden … zo belangrijk!

Squirt Lube : een propere ketting, propere handen en toch goed gesmeerd!

The Squirt Lube is een smeermiddel gebaseerd op wax. Het product is nog niet zo bekend bij ons, maar daar komt zeker verandering in. Vooral mountainbikers gebruiken Squirt al omdat zij meer te maken hebben met vuile, modderige kettingen.

Squirt is een vloeibare, witte emulsie die vuilafstotend werkt. Je ketting blijft veel langer schoon zodat je soepel en efficiënt blijft schakelen. Geen piepende ketting meer dus.

Bovendien zorgt de wax voor een langere levensduur van je ketting en je tandwielen.

Je hoeft je fietsketting ook niet meer te ontvetten, behalve dan de eerste keer dat je Squirt gaat gebruiken. Maar nadien volstaan droogwrijven en even afborstelen.

Omdat de Squirt geen zwart olie-smeermiddel is, heb je ook geen last meer van zwarte handen telkens je de ketting aanraakt. Dit is ook een groot voordeel op bijvoorbeeld kinderfietsen.

Wat wel zeer belangrijk is, is een juiste toepassing van de Squirt Lube. De gebruiksaanwijzing moet strikt worden opgevolgd, zoniet gaat de werking van de wax verloren. Volg dus goed de instructies en je zal zeer tevreden zijn van dit smeermiddel.

Het product is biologisch afbreekbaar, wat toch ook niet onbelangrijk is.

Hier bij All4Bikes zijn we in elk geval zeer tevreden over dit product : een goed lopende ketting, snel onderhoud en geen vettige handen!

 

 

 

Posted in Uncategorized | Comments Off on Squirt Lube : een propere ketting, propere handen en toch goed gesmeerd!